Wie zijn product wil kunnen verbeteren, moet ook exact weten wat niét werkt. Tijdens haar lezing op Advanced Engineering vertelt de CEO van Effex over het belang van kwalitatieve data, mislukte experimenten en durven innoveren.
“Steeds meer bedrijven kennen onze boodschap, maar durven ze nog niet toe te passen”, vertelt Dewi Van De Vyver. “Ondernemingen in bijvoorbeeld de pharma-, biotech- en chemische sectoren hebben vaak de reputatie innovatief te zijn, maar er heerst duidelijk nog terughoudendheid en conservativiteit wanneer het op Design of Experiments aankomt. Deze bedrijven zijn bewust bezig met kostenoptimalisatie; zaken die tijd vragen en/of niet meteen opleveren durven zo al eens te vroeg worden opgegeven.”
Tijdens haar sessie op Advanced Engineering wil Dewi mensen inspireren om toch de stap te zetten naar het experimenteren. Als onderneemster kan ze zelf putten uit een rijke ervaring die is gestoeld op innovatie. Ze won al de ICT Woman of the Year-prijs en werd opgenomen in de Inspiring 50 Europe-lijst in 2022.
3 redenen om aan het experimenteren te slaan
"Bedrijven die hun product of proces willen verbeteren, moeten steeds blijven experimenteren om te ontdekken welke aanpassingen aan hun productie de grootste impact kunnen hebben."
Dewi Van De Vyver
“Met Effex ondersteunen we dat door hen te begeleiden bij experimenten. Eerst vanuit statistische modellen, daarna, indien gewenst, in een labosetting of productiefaciliteit.”
Ze somt alvast drie grote voordelen op van Design of Experiments. Tijdens haar sessie op donderdag 22 mei gaat ze hier dieper op in.
1. Veel data =/= veel kennis
2. Mislukken moét!
“Wanneer wij experimenten ontwerpen, vertrekken we niet per se vanuit combinaties waarvan we weten dat ze zullen lukken. Enkel door ook te falen kom je te weten hoe verschillende factoren met elkaar – en tegen elkaar – werken in verschillende omstandigheden. Zo vind je al snel het pad richting de doorbraak die je misschien al lang najaagt.”
3. Investeren om kosten te verlagen
“Met een goed experiment kan je verschillende factoren tegelijk testen, in plaats van elementen apart te gaan testen. Zo bespaar je al tijd en geld. Daarnaast krijg je met goede experimenten een veel accurater zicht op wat het volledige productieproces je na aanpassingen zal kosten.
Experimenten hebben soms een hoge kost op voorhand, maar je weet dan meteen wat de verdere investering je zal kosten. In het andere geval ontdek je door te doen en kom je telkens voor verrassingen te staan.”
‘Design of Experiments: how smart data acquisition and analytics accelerates innovation’ vind je tijdens Advanced Engineering op donderdag 22 mei om 11u30 op de Main Stage. Registreer je vandaag!

