Nicolas Deruytter – CEO ML6, legt focus op maatschappelijk verantwoord ondernemen

“Ons bedrijf beschikt over enorm veel brainpower. Die wil ik verstandig inzetten”

Het ambitieuze scale-up bedrijf ML6, specialist in artificiële intelligentie en machine learning, is ondanks zijn zeven levensjaren al goed op weg naar de Europese top. Oprichter Nicolas Deruytter heeft dan ook een glasheldere visie. De jonge CEO gaat voor sectoroverschrijdende oplossingen en maakte van non-stop innovatie ML6’s stokpaardje, zonder daarbij zijn focus op maatschappelijk verantwoord ondernemen te verliezen.

De ML staat voor machine learning, de 6 is een knipoog naar MI6 –  de Britse inlichtingendienst. ‘Waarmee we willen aantonen dat we onszelf zeker niet té serieus nemen’, aldus CEO Nicolas Deruytter. Maar vergis u niet: Deruytters relativeringsvermogen staat allesbehalve synoniem voor een gebrek aan ambitie. ML6 behoort met een jaarlijkse groei tussen de 100 en 220% tot de 50 snelst groeiende techbedrijven van België. ‘We zijn specialisten op vlak van artificiële intelligentie (slimme software) en machine learning (inzichten uit data halen)’, legt de ondernemer uit. ‘We helpen bedrijven bij het implementeren van nieuwe technologieën, staan hen bij wanneer ze daarvoor een strategie uitdokteren en stellen een visie mee op punt. Indien nodig bouwen we zelflerende oplossingen, perfect op maat van onze klant.’

ML6 werkt daarbij sectoroverschrijdend en heeft klanten in de retail en e-commerce, de financiële branche, de industrie, de publieke sector maar ook in de gezondheidszorg. ‘Onze doorgedreven kennis over zelflerende technologie stelt ons in staat om performante systemen te bouwen. We hoeven daarvoor geen diepe domeinexpertise te hebben. Het is door onze krachten te bundelen met die van onze klanten dat we mooie producten kunnen ontwikkelen.’

“Ik ben zeer dankbaar. Het is altijd al mijn droom geweest om met technologie oplossingen te bieden voor ingewikkelde vraagstukken”

Jongensdroom

‘Nicolas Deruytter studeerde in 2012 af als burgerlijk ingenieur en richtte nog datzelfde jaar een BVBA op. Het jaar daarop al schoot ML6 uit de startblokken. Dat het groeibedrijf naast Gent nu ook vestigingen heeft in Amsterdam, Berlijn en Londen en al zo’n zeventig getalenteerde academici tewerkstelt, stemt de ondernemer dan ook gelukkig. ‘Ik ben zeer dankbaar. Het is altijd al mijn droom geweest om met technologie oplossingen te bieden voor ingewikkelde vraagstukken.’

Kankeronderzoek

ML6 werkte al samen met verscheidene ronkende namen binnen de bedrijfswereld, zoals Mediamarkt, Randstad, Bekaert, Fluvius en Google, maar het project rond ziektedetectie voor het UZ Leuven draagt Deruytter een extra warm hart toe. ‘Ik vind het bijzonder dat wij, een bende computernerds, een grote en positieve impact kunnen creëren in de medische sector. Om kanker en andere ziekten te kunnen herkennen werkten we met sensordata, die patronen detecteren die aan het menselijke oog voorbijgaan. Het helpt om ziekten sneller bloot te leggen, wat uiteraard een stempel drukt op het genezingsproces van de patiënt. Daar zijn we ontzettend trots op.’

“Ik vind het bijzonder dat wij, een bende computernerds, een grote en positieve impact kunnen creëren in de medische sector”

Maatschappelijk verantwoord

Het Gents technologiebedrijf legt dan ook doelbewust de focus op maatschappelijk verantwoord ondernemen. ‘Ons bedrijf beschikt over enorm veel brainpower en dat schept mogelijkheden. We kunnen ons inzetten voor een breed scala aan projecten, maar ik wil die knowhow verstandig inzetten. Het geeft veel voldoening als je oplossingen kan verwezenlijken voor maatschappelijke problemen of de klimaatopwarming’, vervolgt Deruytter. ‘Door technologie te bouwen die zelflerend machine- en productieprocessen kan aansturen, helpen we bedrijven om efficiënter en dus ook minder vervuilend te produceren.’

Een ander duurzaam voorbeeld: ML6 heeft een waardevol partnership met het Belgische Sarolea, toonaangevende specialist in elektrische motorfietsen. ‘We zorgen ervoor dat elektromotoren voortdurend afstemmen op het vermogen van de individuele batterijen, waardoor de motorfietsen beschikken over een grotere actieradius en vervolgens aantrekkelijker worden voor een groter publiek.’

Research als stokpaardje

Als expert in artificial intelligence en machine learning in een wereld in transitie, is het cruciaal dat je niet achterop gaat hinken. En dat weten Nicolas Deruytter en co als geen ander. Meer zelfs: ML6 heeft die uitdaging omgetoverd tot zijn stokpaardje. ‘We zijn zo gestructureerd dat we nauwgezet nieuwe research kunnen opvolgen. Er worden ontzettend veel papers geschreven en nieuwe onderzoeksresultaten gepubliceerd, en we spitten de mogelijkheden daarvan voor ML6 vrijwel continu uit’, legt Deruytter uit. ‘Zelf voorzien we ook tijd én budget voor onze werknemers om die technologieën te implementeren, zonder dat daar noodzakelijk een businessmodel aan vast moet hangen.’

“Er gaat over artificiële intelligentie veel onzin de ronde, ik wil dat bewust vermijden door concrete voorbeelden te geven”

Europese referentie

ML6 vaart zijn koers zeer doelgericht. ‘Alle beslissingen kaderen in een sterke strategie die ML6 een ambitieus groeipatroon oplegt. De deadline daarvoor is het begin van 2024, een dikke tien jaar na de oprichting van ons technologiebedrijf’, aldus Deruytter. ‘We streven naar een verdere internationalisering en de verovering van de Europese markt. We zijn vastbesloten om een Europese referentie in artificiële intelligentie te worden.’

Hands-on aanpak

Op donderdagvoormiddag 28 mei spreekt Deruytter op Advanced Engineering, hét event voor innovaties op vlak van productontwikkeling. ‘Er gaat over artificiële intelligentie veel onzin de ronde. Bovendien wordt er over die nieuwe technologieën vaak onnodig gewichtig gesproken, zegt Deruytter. ‘Ik wil dat bewust vermijden, door concrete voorbeelden te geven over wat mogelijk is en te benadrukken wat niét kan met AI. Ik ga voor een hands-on aanpak, zonder grote woorden.’

….

Scroll naar top