Guy Van Wijmeersch – ‘Dankzij immersive experiences kan je in een innovatieproces zeer snel schakelen’

Guy Van Wijmeersch, Director Innovation And Design Thinking bij Barco:

‘Dankzij immersive experiences kan je in een innovatieproces zeer snel schakelen’

Teamwork stimuleren, inzichten delen en mensen fascineren: 
Guy Van Wijmeersch, Director Innovation And Design Thinking bij Barco, vertelt over de kracht van 4 layer technology en immersive experiences. 

Barco, met displaytechnologie als corebusiness, maakte een klein decennium geleden de ommezwaai van hardwarebedrijf naar digitale speler. Het internationale bedrijf met Belgisch hoofdkwartier  focust zich op drie kernmarkten: enterprise, healthcare en entertainment. De visualisatie-oplossingen van BARCO zie je werkelijk overal: in controlekamers, vergaderruimtes, operatiekwartiers, live-evenementen en cinemazalen. 

4 layer technology  

Meer dan een kwart van de werknemers is dan ook actief op de R&D-afdeling. Een bewuste en noodzakelijke keuze, zegt Guy Van Wijmeersch, Director Innovation And Design Thinking bij Barco. ‘Innovatie is een continu proces. Bovendien geloven we sterk in totaaloplossingen: aangezien wij in een B2B-context actief zijn, kunnen we niet om systeemintegratie heen. Sinds enkele jaren zetten we daarom sterk in op 4 layer technology. De basislaag, dat zijn onze bestaande producten – vaak displays of projectoren. Voor de tweede laag focussen we ons op IoT: al onze producten moeten geconnecteerd worden. In stap 3 spitsen we ons toe op workflowintegratie: we analyseren hoe de workflow van onze klant georganiseerd is, onderzoeken hoe hun werknemers met de software gaan samenwerken en brengen de user experience in kaart. In de laatste stap willen we die workflow verbeteren. Dat doen we met ondersteunende technologieën of slimmere toepassingen door middel van machine learning en artificiële intelligentie. 

Een mooi voorbeeld van zo’n totaaloplossing is DEMETRA, een slim toestel om huidkanker te detecteren. ‘We hebben de workflow van dermatologen geanalyseerd en in die workflow wezenlijk ingegrepen’, vertelt Van Wijmeersch. ‘Door het toevoegen van onze camera zal de dermatoloog een breder spectrum aan opnames kunnen doen. We weten dat zelfs de kleinste details van levensbelang zijn bij het opsporen van huidkanker, en daarom helpen we dermatologen om de kwaliteit van hun diagnoses te verbeteren. Dankzij de herkenningssoftware denkt ook het device mee: het geeft een signaal wanneer het een mogelijks kwaadaardig melanoom opmerkt.’

Met immersive experiences verlaag je het aantal nodige iteraties in het designproces aanzienlijk

Immersive experiences 

Hun focus op customer-centric innovation is een van de stokpaardjes van Barco. Door sterk in te zetten op immersive experiences tillen ze die gebruikservaring naar ongekende hoogten. ‘Dankzij immersive experiences vertoef je als gebruiker letterlijk in de content. De ervaring zal daardoor veel sterker en intenser zijn. Met een virtual reality-bril creëer je bijvoorbeeld een unieke, eigen ervaring – iets wat vooral in een gamingcontext een troef is. Maar wij zetten met BARCO ook al langer in op wat we groepservaringen noemen: meerdere mensen verzamelen zich in een ruimte die digitaal is aangepast door middel van meerdere schermen en projecties. Die maken we soms ook multiple-interactief, wat een totaal andere gevoelsbeleving oplevert dan wanneer je als avatars samenkomt in een virtuele wereld.’

Een voorbeeld is ‘Van Gogh, The Immersive Experience’, een hoogtechnologische expositie rond het leven en de werken van de schilder. Dankzij audio-, projectie– en VR-technologie bracht Barco de schilderijen van Vincent Van Gogh tot leven. 

‘We ontwikkelen ook caves, ruimtes waarbij zowel de vloer, het plafond als de vier muren bestaan uit projectieschermen’, vervolgt Van Wijmeersch. ‘In onderzoekscentra kunnen tot twaalf mensen daarin rondlopen, waarbij het simultaan bekijken van simulaties innovatieve ideeën kracht bijzet. Ze worden onder andere gebruikt voor cityplanning, en zelfs voor molecular design. En meer concreet: ook het Belgische Reynaers Aluminium maakt gebruik van zo’n cave. Ze zetten het in in de designfase van grote projecten: samen met verschillende architecten en eigenaars bekijken ze in de cave welke raamprofielen het meest geschikt zullen zijn. Iedereen ziet precies hetzelfde – een groot voordeel. Het aantal nodige iteraties in het designproces wordt daardoor aanzienlijk verlaagd: je kan zeer snel schakelen dankzij de 3D-visualisatie, bijna 1 op 1 geschaald.’ 

Wij zetten al langer in op groepservaringen: mensen verzamelen zich in een ruimte die digitaal is aangepast met schermen en projecties

Allesbehalve toekomstmuziek 

De voorbeelden die Guy Van Wijmeersch aanhaalt zijn flagshipprojecten. Maar voor zeer veel bedrijven zijn immersive experiences zeker geen toekomstmuziek meer. ‘De toegankelijkheid tot dergelijke technologieën wordt almaar groter. Vroeger waren er relatief sterke en grote machines noodzakelijk om op deze manier content te creëren. Sommige componenten waren bovendien zeer duur.’ 

Dankzij nieuwe technologieën uit de gamingindustrie kan Barco nu op zeer korte tijd breed toepasbare en betaalbare producten ontwikkelen. ‘Terwijl vroeger de kapitaalkrachtige automobielindustrie onze lead industry was, optimaliseren we nu ook in steeds meer andere sectoren de workflow. We blijven onze strategie bijtekenen en aanscherpen zodat we geavanceerde visualisatie-oplossingen on demand kunnen aanbieden. Zo willen we verschillende industrieën dankzij een innovatieve combinatie van hardware, software en services beter laten renderen.’

© Fleur De Backer