Emile Derache – Heliovision: “We stappen nooit blindelings aan boord van de hypetrein”

Emile Derache Heliovision

De ‘vierde industriële revolutie’ wint snel terrein: steeds meer sectoren ontdekken de
voordelen van automatisering. Emile Derache, founder van Botko en Heliovision,
ondersteunt bedrijven bij het optimaliseren van hun productieproces.
Zijn stokpaardjes: robotica en visietechnologie.

26 lentes jong en founder van twee ondernemingen. Emile Derache bulkt van ambitie. Al
noemt de ondernemer, Burgerlijk Ingenieur-werktuigkunde van opleiding, het liever een
combinatie van doorgedreven enthousiasme en diepgaande interesse. “Voor mijn
masterproef spitste ik mij toe op collaboratieve robots. Na mijn studie gaf ik advies aan een aantal grotere kmo’s over robotica en automatisering, waarna de start-up Pickit mij vroeg om me te ontfermen over het business development van hun 3D-camera.”

De volgende stap was een eigen bedrijf, MLDR. “Ik focuste me zowel op robotica als
cameratechnologie. Op termijn vond ik mijn diensten te divers, de doelgroep te breed. Het
leek me relevanter om onze activiteiten onder te brengen in twee bedrijven: Botko en
Heliovision.” Emiles aanpak loont: elke acht maanden verdubbelt de grootte van zijn
ondernemingen.

 

“Elke 8 maanden verdubbelt de grootte van mijn ondernemingen”

ROBOTS & COBOTS

Botko helpt bedrijven bij het automatiseren van hun productieproces. “Er zijn verschillende redenen om voor automatisering te kiezen”, vertelt Emile Derache. “Wanneer een bepaalde
opdracht ergonomisch te zwaar is, bijvoorbeeld. Of wanneer een taak te snel gaat en je dat moeilijk met mankracht kan bolwerken.”

 

Eenvoudige 1 of 2-assige systemen kunnen de oplossing vormen, maar ook tot de verbeelding sprekende robots en cobots.

“Een cobot werkt niet per se samen met mensen – in veel gevallen voert de collaboratieve robot zelfstandig een taak uit. Het grote verschil tussen een robot en een cobot is de veiligheid. Stel dat een werknemer de cobot meerdere keren per dag aanraakt of erlangs wandelt, dan kan dat nooit tot een gevaarlijke situatie leiden.”

Dankzij de technologie van Botko zijn bierflesjes omhuld met een draagkarton.
Bij een ander bedrijf telt en stapelt een robot voortaan stickers in plaats van een werknemer.

Dat de integratie van robots zou leiden tot ontslagen, spreekt Emile tegen. “In geen enkel
bedrijf waar wij technologie geplaatst hebben, zijn werknemers omwille van automatisering de laan uitgestuurd. Meestal komt het er simpelweg op neer dat hun jobinhoud verandert.”

 

INDRUKWEKKEND CAMERALABO

Bij Heliovision kan je terecht voor advies in visietechnologie, net als het plaatsen van
cameratechnologie – zowel off-the-shelf als op maat gemaakt. “We zijn heel trots op ons
camera- en verlichtingslabo”, vertelt Emile Derache. “Dankzij onze uitgebreide collectie
kunnen we snel en efficiënt tests uitvoeren voor onze klanten.” Onder hen ook gevestigde
waardes: Atlas Copco, DAF Trucks, Katoen Natie.
Emile Derache: “Visietechnologie houdt in dat je camera’s plaatst om beelden te verzamelen, vervolgens door middel van video-algoritmen de beelden analyseert, en daar ten slotte data uit filtert. Meer concreet: wanneer zopas gewassen champignons op de lopende band voorbij komen, controleren camera’s aan welke champignons nog aarde hangt. Die data wordt doorgespeeld aan de volgende machine: zo weet die perfect welke champignons ertussenuit gehaald moeten worden.”

 

“In geen enkel bedrijf waar wij technologie geplaatst hebben, zijn werknemers omwille van automatisering
de laan uitgestuurd.”

 

Best of both worlds

Meer dan eens bundelen Heliovision en Botko de krachten, iets wat Emile Derache maar al te graag wil tonen in de AI-Hub op Advanced Engineering. “Een goed voorbeeld daarvan is het verzamelen van specifieke producten voor een e-commerce bestelling. Bestelt een klant online twee soorten shampoo en een parfum en wil je de verpakking van die bestelling automatiseren, dan heb je zowel cameratechnologie als een robot nodig. De robot grijpt en verpakt de bestelling, terwijl de camera de specifieke schoonheidsproducten perfect kan lokaliseren.”

Innovatie is sectoroverschrijdend, de doelgroep van Botko en Heliovision bijgevolg ook. Hun oplossingen zijn al minstens even divers. “We kiezen niet àltijd voor artificiële intelligentie”, nuanceert Emile. “Soms volstaan klassiekere machinale technieken perfect. De leuze ‘vroeger was het beter’ zal je ons niet horen verkondigen. Maar wij stappen ook nooit blindelings aan boord van de hypetrein. We willen dat elke keuze weloverwogen is, met het beste resultaat als drijfveer. Door daaraan trouw te blijven hopen we ons binnen dit en vijf jaar definitief op de kaart te zetten als kwalitatieve partner. Ja, ook over onze landsgrenzen heen.”

 

We kiezen niet àltijd voor artificiële intelligentie”, nuanceert Emile. “Soms volstaan klassiekere machinale technieken perfect.”

 
RobotArmEmile